tisdag 27 november 2012

Hjärnan !?


Godmorgon!!
En lång dag blir det! Nu är jag & hjärnan redo för information och massa inlärning !!!
Visste du att det mest outforskade hos människan är hjärnan. En hjärna väger i snitt 1300 gram (mäns hjärnor väger 10 % mer än kvinnors) Hjärnan är "den" som gör oss till den vi är! Det vill säga hur jag tänker, talar, agerar, reagerar och uppfattar världen omkring mig.
Ny forskning visar att hjärnan fortsätter att "lära sig" hela livet under förutsättning att vi stimulerar den. Och när hjärnan lär sig något nytt så "växer den". Visst är det intressant!
Man brukar prata om att vi bara använder 5% av hjärnans kapacitet ,,,

Tagit ur boken "Kommunikation och Motivation i möten och samtal" skriven av Desirée le Grand ask





Nu ska jag lämna min "inte så trotsiga längre 4 åring" på förskolan och sedan iväg på "min roliga skola":-) HÄR kan du läsa mera !



Kram så länge

1 kommentar:

  1. Visst är det härligt att forskning visat på att vi lär så länge vi lever :)
    Ha en fin dag!!
    Kram

    SvaraRadera