tisdag 10 mars 2015

JAG VET !


Små barn, små problem! Stora barn, stora problem .... säger de som vet:-)
Sen kom vi till det där med mobiltelefonen!! "hur gör djur" .... Hur gör andra föräldrar?
- Hon FÅR det och det är BARA jag som inte ......
- Alla utom jag ....

Jag ÄR och vet att jag e gammalmodig! Det är 2015! Alla andra då´!  
JAG VET!!!!
Och jag går med på saker jag egentligen inte tycker är helt rätt på grnd av alla dessa "- ALLA andra..."
Sen vet jag inte hur mycket sanning det egentligen ligger bakom "alla andra"

Det har kommit upp den sista tiden att barn i 10års ålder håller på med sina mobiler alldeles för mycket tid av deras "fritid"
De vill hellre vara hos varandra (helst där det inte finns vuxna hemma) som kanske inte slutat jobba än, istället för att vara på fritids och ha " roligt / leka " !?

Det kanske finns åldersgränser på vissa sidor av någon anledning? Vet vi vad och hur mycket som "händer där ute" Våra barn FÖRSTÅR INTE INNEBÖRDEN och de VET INTE BÄTTRE!
Men det gör vi vuxna!!!! (om vi orkar/hinner/vill/ tänka)
Fick idag höra hemska exempel på saker som hänt och jag ska verkligen ta mig ett snack med min 10-åring också! Det finns sidor (som utspelar sig vara "spel") där det sitter "fejk-personer" och lurar barn att göra saker framför skärmarna och därmed får de bonuspoäng osv ...... HEMSKT !!!

Som en klok rektor sa: "Vi måste vara där våra barn är !!! " Vara delaktig, kolla upp, ändå kunna få barnen att känna sig trygga över att berätta OM något händer istället för att de ska tro att vi blir arga och därmed istället inte våga berätta.

Varför ska barn ha kik ??? Kanske instagram är OK, OM vi föräldrar ser till att de har konto som förfrågan om att "bli vän" skickas, ... Sen får barnen komma till oss vuxna innan personer godkäns om det inte är någon de känner till.
Det finns SÅ mycket konstiga människor där ute. Det finns så många "fejk" personer där ute och vem vet:
Imorgon kanske dessa ger sig på just DITT barn!! Varför inte åtminstone FÖRSÖKA förhindra det i tid, medan det KAN gå ......


Så här såg det ut på min tid :-)



 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar