fredag 6 december 2013

Nelson Mandela


En bild kan säga mer än tusen ord! "Visa barnen respekt"!  Det sägs att Nelson Mandela alltid "såg" barnen vilket än en gång visar att han "hade" ett enormt stort hjälta!!




Nelson Mandela somnade in i går kväll fridfullt i sitt hem. Han har varit sjuk och haft bevakning dygnet runt sedan i september. Dottern berättar att Mandela från sin "dödsbädd" fortsatte att lära familjen mycket som tålamod, kärlek och tolerans!


Vid sju års ålder blev Mandela den första medlemmen av sin familj som gick i skolan, och där fick han förnamnet "Nelson" av en metodistisk lärare. Mandelas far dog när Mandela var nio år gammal, och regenten blev hans vårdnadshavare.

Mandela har varit gift tre gånger. Första äktenskapet fick han fyra barn varav två söner. En son dog i en bilolycka 23 år gammal. Den andra dog i AIDS.
På sin 80 års dag gifte sig Nelson Mandela för 3:je gången. 

Många runt om i världen har inspererats av hans osjälviska kamp för mänsklig värdighet, jämlikhet och frihet. Han belönades med över 250 utmärkelser


 ” Under min livstid har jag hängett mig åt denna kamp för det afrikanska folket. Jag har kämpat emot vit dominans, och jag har kämpat mot svart dominans. Jag har hållit fast vid idealet om ett demokratiskt och fritt samhälle i vilket alla kan leva tillsammans i harmoni och med samma möjligheter. Det är ett ideal som jag hoppas att leva för och uppnå. Men om det skulle krävas så är det ett ideal för vilket jag är beredd att dö. „

Nelson Mandela spenderade 27 år i fängelse




Den absolut störste ledaren i världen någonsin har lämnat oss 95 år gammal! Vila i frid Nelson Mandela





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar