tisdag 17 december 2013

Det ÄR sant !!!


Jag gillar inte att väcka barnen på morgonen. Det blir liksom inte lika bra stämning som om de får "vakna" själva....
Iväg på bussen till skolan då jag tvingar Julia att sitta i vagnen. Jag VET att du är stor nu gumman och inte åker vagn, men eftersom vi inte får ta cykeln på bussen och vi kan inte "gå" till dagis (det tar typ en halvtimme med dom små benen).... från skolan OCH vi åker ju gratis med vagn med:-) Inte Jane då, hon har jag köpt busskort till. Hon vill gärna åka själv men jag vet inte om jag "vågar" släppa henne.... Vad händer om bussen inte kommer? Om "någon" stannar och erbjuder henne skjuss, eller att det kommer någon som kör bil och samtidigt sitter och SMS:ar !!
"kanske" nästa år, men då tror jag att jag kommer smyga efter och i smyg hoppa på bussen längst bak så ingen ser och åka vidare när jag ser att hon hoppar av:-)

Nu är det dax att pappa Alban kommer hem snart. Det är en vecka sedan han åkte...  Dom "blev fast kvar" i Ryssland (9 timmars flyg från Moskva) pga vädret. ("synd om dom") Alla plan inställda och som det ser ut NU kanske de kommer hem i morgon kväll (onsdag) och sedan drar han på jobb igen på torsdag ....... 




Jag har varit på Villagatan (där jag har min lokal) www.lavie.se och fixat lite och även unnat mig lite vardagslyx i allt kaos:-)
Ett av Stockholms mysigaste ställen "tycker jag" Nybrogatan 38 är namnet :-)!


Tvättmaskinen går varm här hemma och jag har lite smått börjat packa till jag och barnen drar till Norrland i helgen:-)

Ska bli mysigt att komma "upp" ,var länge sen! Men ska jag vara "lite ärlig" kunde jag ta några dagar helt själv först på ett varmt ställe .....

MEN:


Om två timmar ska jag hämta Julia och en kompis på dagis men innan ska jag ordna lite till i kväll då jag får hem några vänner på gröt och skinkmacka:-) Längtar!

Här bästa tjejerna när vi var på utbildning i Spanien, Så länge sen vi sågs. Saknar er och era härliga skratt!!

 Ett gott skratt förlänger livet! DET ÄR SANT!

Visst blir man glad när man skrattar, men skratt betyder mycket mer än så. Ett skratt sätter igång förlopp i kroppen som hjälper dig att hålla dig frisk både fysiskt och psykiskt. Skratta mer och du får ett bättre immunförsvar, färre stresshormoner och du blir bättre på att hantera kriser. Människor som skrattar mycket blir utsatta får färre sjukdomar och löper 50 procents lägre risk att dö i förtid.

När vi skrattar aktiveras hjärnan och våra två hjärnhalvor kan kommunicera på ett bättre sätt. Pulsen ökar från 70 till 120 slag per minut och sjunker sedan till ca 65 slag per minut. Blodtrycket minskar och antalet stresshormoner sjunker. Dessutom får bröstkorgen motion när du skrattar, de inre organen masseras, din lungkapacitet ökar genom att du pressar ut koldioxid och ny, syrerik luft kan fylla dina lungor.

Personer med humor lever längre jämfört med de som saknar humor. Humor har liknats vid stötdämparna på en bil. Har du lätt för att skratta, klarar du gropigheterna på livets väg bättre. Humor gör dig också klokare, och det beror enligt forskarna på att människors hjärnor lättare lär sig och kommer ihåg saker – och därmed löser problem – när de har roligt!

När du skrattar utsöndras i hjärnan lyckohormonet dopamin samt endorfin, precis som efter sex och motion. Det förklarar också varför människor som sällan skrattar löper större risk att bli deprimerade. Men skrattet måste komma från äkta glädje – skadeglädje fungerar inte!

Barn ler och skrattar i genomsnitt 400 gånger per dag, medan vuxna i genomsnitt bara ler och skrattar 15 gånger per dag. När du förstår hur stor betydelse skrattet har kan du tänka på att hitta situationer, som ger dig tillfällen att skratta. Skratta åt dig själv när något går på tok. Umgås med personer som får dig att skratta. Lägg roliga vitsar på minnet och dela med dig av dem. Lek och skoja med egna eller andras barn. Välj medvetet komedier när du skall se film. Skapa bra stämning hemma och på jobbet.


Så påverkar skrattet:

Du får bättre minne, lär dig lättare nya saker och löser problem lättare.

Du utsöndrar färre stresshormoner när din kropp utsätts för mycket stress.

Du löper mycket lägre risk att få depression och utveckla negativa tankar.

Du blir bättre på att behålla överblicken och tackla krissituationer.

Du känner ett större välbefinnande, eftersom hjärnan frigör lusthormoner som gör att du mår bra.

Du blir kreativare, eftersom hjärnan inspireras att tänka i nya banor.

Du spänner dig mindre i nacke och axlar, eftersom du blir mindre rädd och orolig.

Din matsmältning fungerar bättre och är effektivare, eftersom mer blod strömmar till de inre organen.

Du får större lungkapacitet tack vare det höga syreinnehållet i blodet och för att magmusklerna masserar lungorna när du skrattar.

Ditt blodtryck och din vilopuls blir lägre när du utsöndrar färre stresshormoner, och det skonar ditt hjärta och minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar.

Antalet motmedel och andra ämnen som skyddar dig mot en rad sjukdomar ökar.

Du återhämtar dig också snabbare efter sjukdom.

Du klarar smärta bättre, eftersom du utsöndrar mer endorfin – kroppens eget smärtlindande ämne.

Du får tätare relationer med andra personer, eftersom ni har en starkare känsla av
samhörighet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar