onsdag 18 januari 2012

panik ..

Detta skrev jag inatt...) från min mobil men gick inte publicera ..
(jag ligger vaken sedan många timmar. Snart e det äntligen morgon. Min lilla skruttis sover äntligen lugnt bredvid mig. Natten har varit mycket vaket med många omgångar med vatten... Hon har fortfarande feber stackarn! Jag har sedan 04 legat och tänkt och googlat pååå min mobil.... OCH kom plötsligt på....
MALARIA!
Jag googlar och ser: OM du varit i Afrika- får hög feber kontakta vårdguiden omgående.. Jag får panik! Vill inte väcka min lilla prinsessa men så fort hon vaknar så drar vi. Jag har kollat upp allt och redan varit upp o förberett med välling, kläder osv.... Jag vågar inte somna om! Att jag inte tängt på detta innan. Nu får jag dåligt samvete och smått panik!)

Klockan 8 stod vi utanför Sibyllekliniken som jag planerat! SÅ KLART fanns ingen tid att få komma till doktorn med provtagningar osv förrän klockan 11.30.
Vi gick hem igen och somnade om faktiskt både Julia och jag mellan 9-11. Jag googlar igen på Malaria:



Malaria är en av de farligaste infektionssjukdomarna. Den sprids i de tropiska och subtropiska delarna av världen, framför allt i Afrika söder om Sahara. Typiska tecken på malaria är hög feber, kraftig frossa, huvudvärk, ont i kroppen och svettningar. Malaria under graviditet kan få allvarlilga följder. Kontakta en infektionsklinik om du får feber när du har rest i länder där malariasmitta finns, även om du ätit förebyggande medicin.

Malaria drabbar flera hundra miljoner människor varje år. Knappt en miljon dör och de flesta dödsfallen drabbar barn i Afrika. I Sverige rapporteras cirka 100 fall av malaria årligen. De flesta har smittats i Afrika.

Sjukdomen orsakas av en protozo, som är ett encelligt urdjur av släktet plasmodium och överförs till människan genom stick av malariamyggor. Parasiterna tar sig in i leverceller där de delar sig innan de börjar infektera röda blodkroppar.
Symtom vid malaria

Tiden från smitta till sjukdom är vanligen mellan två och fyra veckor, men kan vara flera månader för de mindre allvarliga malariaformerna, i vissa fall ännu längre.

Typiska symtom på malaria är hög feber, kraftig frossa, huvudvärk, ont i kroppen och svettningar. Även illamående, kräkningar och diarréer kan förekomma. Den allvarliga formen av malaria ger svårare symtom och obehandlad infektion kan leda till medvetslöshet och död. De andra malariatyperna ger lindrigare symtom med återkommande "varannandags-" eller "tredagarsfrossa".


Väl vaken och iväg IGEN på kliniken fick vi komma in direkt. Skönt! MEN vilken hemskt dålig läkare !!!!!
Först ropar han in: Astrid... Nog för att hon heter Astrid i mellan namn som sin fina Mormor MEN hon heter faktiskt Julia! Det var lättast att uttala sa läkaren, han tyckte Julia var svårt tydligen .......

Han kollade öronen och skrev massa. LITE rött i ett öra, och lite ljud då han lyssnade på ryggen ... Har du ont någonstans frågade han "Astrid" igen....?? DÅ hade jag lust att ryta i: -Gubbjäkel, hon är 3 år!! Hon säger att hon inte är sjuk och hon säger ofta att hon inte får mat på dagis!!!
Men Malaria, nej det var det nog inte. Då blir man värre och värre och får tydligen ont i lederna och detta var nog bara en grov förkylning. MEN visst han kunde skriva ut penecilin .... men något blodprov kunde inte tas där (det SA de i växeln i morse då jag förklarade allt noga!) Men han kunde visst skriva ut remiss till Astrid Lindgrens sjukhus om vi ville och DÄR kunde de hjälpa oss ??? VAD skulle vi då hit och göra (till ingen nytta!?)
Nu är vi hemma. Funderar hur vi går vidare. NU för första ggr vill Julia ha mat. Jag fixar det hon önskar såklart : Makaroner och köttbullar. Febern har gått ner lite.

Vi får se hur vi gör!!!

Kram från oss så länge

3 kommentarer:

  1. Fy vad läskigt! Jag håller tummarna att det inte är malaria!
    Man kan bli galen på dåliga läkare! Om febern kommer igen, åk då direkt till Astrid Lindgrens!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Men fy. Hoppas verkligen inte att det är Malaria...det känns inte roligt.
    Åk till Astrid Lindgrens om ni fått remiss, tveka inte!
    Hoppas att allt går bra. Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Kin!
    Jag tycker inte du ska fundera så mycket åk in med henne. Bättre ett prov för mycket och att det inte är något än inget alls. Ni har ju ändå varit i Afrika. Gör nu som syster Ina säger. Puss och Kram

    SvaraRadera