onsdag 4 februari 2015

Självkänsla !!



Självkänsla för barn och vuxna 

Mental träning skapar självkänsla för ditt barn.


Självkänsla är som ordet beskriver det, en känsla av det som är du. 

Vad är självkänsla?

Självkänsla är som ordet beskriver det, en känsla av det som är du. Du själv. Ett annat ord för det är självvärde, ett värde som inte mäts i kronor och ören utan i inre värden. Grunden för din självkänsla läggs i tidig ålder. Varje gång någon uppskattar dig för den du är som t.ex. "Åh, vad fin du är", "Du är så härlig", "Du är något väldigt speciellt" osv. Detta leder till känslor som kan beskrivas i ord som t.ex. "Jag är bra nog", "Jag duger", "Jag är verkligen bra", "Jag passar in"......
En hög självkänsla skapar glädje, energi, kraft, lugn och många andra fördelaktiga känslor.  De positiva känslorna leder vidare till: "Jag är vacker" som leder vidare till: "Jag är smal," som sen leder vidare till: "Jag älskar motion" etc.



Låg självkänsla / mindervärdeskomplex.

Det som sliter på självkänslan och därmed skapar en låg självkänsla är känslor som t.ex. "Jag räcker inte till", "Jag inte bra nog", "Jag har inte rätt", "Jag passar inte in".
Dessa känslor har sin grund i din barndom när du inte har blivit uppskattad: "Fy, tänk dig för!" (= du är dum), "Titta nu hur ledsen du gjorde honom" (= du har gjort fel), "Klarar du inget själv?" (= du är inte tillräckligt bra). Den sortens kommentarer skapar en låg självkänsla. En låg självkänsla kan leda till ångest, oro, nervositet, missbruk, oförmåga att säga ifrån med mera.







Äkta självkänsla.

När du känner/tänker  "Jag är bra nog", "Jag duger", "Jag är tillräcklig", " Jag passar in", "Jag är värd att bli älskad"osv. Då är du på topp och ett nederlag gör inte så mycket. Att känna sig "tillräckligt" bra gör att det är okej att inte vara tillräckligt bra. Känslan av att ha rätt innebär att det är okej att ha fel!  
Många människor försöker vara positiva: "Det går nog", "Självklart är det okej att göra misstag" osv. Men den verkliga befrielsen ligger i det motsatta, accepterandet av det negativa. Det är okej att inte duga. Det är okej att vara annorlunda (även viktiga saker). När du upplever det så, kommer det kanske inte att kännas fjäderlätt, men det tar bort den negativa laddningen och det blir mycket lättare att ändra på det du vill.

 

Falsk självkänsla.

De negativa känslorna som t.ex. "Jag är inte tillräckligt bra" kan leda vidare till "Jag är ful" som i sin tur leder vidare till "Jag är för fet" osv.
För att skydda sig mot dessa mindervärdeskomplex skapas tankar som bl.a. "Jag måste vara perfekt", "Jag måste vara speciell", "Jag måste vara smart", "Jag ska vara den bästa", "Jag måste vara rolig" osv.

                          Mervärde orsakas av mindervärde.
En låg självkänsla kan också leda till att man inte blir accepterad av andra. En orsak kan vara att vi skyller på andra från tidig ålder. Ex. Du ramlar och slår huvudet i dörren och mamma tröstar och säger "Dumma dörr" (= När livet går snett, är det andras fel). Även en dum dörr kan orsaka problem. Det skapar attityder som t.ex. "De andra har fel", "Det är de andras fel", "De andra är inte bra nog" osv. Detta tar sig uttryck i till exempel "Ränder på skjortan på den ledden när man är så fet, det är osmakligt!" eller "Hur långsam kan man vara?" eller "Det är tillåtet att tänka själv" eller "Med den attityden är det nog bättre att vara tyst" eller "Kolla, nu avbröt hon igen" eller "Han är så klumpig, kan du se dig för" osv.

Självkänsla och självförtroende hör ihop, men är inte samma sak!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar